دغدغه‌‌ی شما

دغدغه‌ی شما

آیا یک مغازه هم برند دارد؟ و آیا برند آن قابل ارزشگذاری است؟ ارزشگذاری بهای برند چه فایده‌ای دارد؟

بله، هر کسب و کار و تجارتی برای خود (فارغ از اینکه ثبت شده یا ثبت نشده باشد، کوچک یا بزرگ باشد، معروف یا شناخته نشده باشد) یک برند است. مانند  لبنیات X، آیس پک، پرپروک، نجاری Y، سوپر دریانی، دفتر فنی Z و … که برند همه‌ی اینها قابل ارزشگذاری ریالی است و ارزش بدست آمده، ثروت و دارایی شما محسوب می شود، در نتیجه به نفع شماست که از ارزش دقیق آن مطلع شوید، زیرا برند قابل خرید، فروش و اجاره است.

می خواهم در یک رستوران شریک شوم/ می خواهم یک رستوران بخرم/ می خواهم رستورانم را بفروشم. باید چه قدمی در راستای برند بردارم؟

برای معامله‌ای منصفانه، باید ابتدا امتیاز و برند رستوران مورد نظر ارزشگذاری شود تا  معامله‌ای عادلانه بین طرفین صورت گیرد.

لطفا صفحه‌ی ارزشگذاری برند را ملاحظه فرمایید.

صاحب کارگاه تولیدی کوچکی هستم، برند چه کمکی به من می کند؟

شما با برند خود، محصولاتتان را بهتر به دیگران می شناسانید و با ارزشگذاری آن، ارزش سهامتان را افزایش داده و می توانید برای کسب و کار خود، شریک تجاری مناسب پیدا کرده و در راستای گسترش و توسعه تجارت خود تسهیلات بانکی دریافت کنید و این را بدانید، با ارزشگذاری برند شما چیزی بیش از آنچه قبلا داشته‌اید، خواهید داشت.

من یک تولیدکننده موفق هستم ولی برند نداریم، زیرا همیشه برای دیگران و به اسم دیگران تولید کرده‌ام. آیا می توانم با این وجود برای خود برندی باشم، چگونه؟

بله، شما به هر حال تحت عنوانی تولیدکننده هستید و مشتریان شما را با عنوان مشخصی می شناسند. ابتدا به شما کمک خواهیم کرد برند مناسبی برای خود مشخص و با تعیین استراتژی برندینگ بتوانید کسب و کار خود را رونق بیشتری دهید.

می‌خواهم سالن زیبایی خود را واگذار کنم، طبیعتا مشتری‌های من نیز واگذار می‌شوند. با این وجود چگونه می‌توانم قیمت کسب و کار خود را مشخص کنم؟

باید علاوه بر دارایی‌های فیزیکی، دارایی‌های نامشهود کسب و کار خود را ارزشگذاری کنید. ارزش زیادی از سالن زیبایی شما وابسته به برند و مشتری است که باید ارزش آن مشخص شده و همراه با دارایی‌های فیزیکی به فروش برسد.

لطفا صفحه‌ی ارزشگذاری برند را ملاحظه فرمایید.

شرکتی هستیم با سه سهامدار و قصد داریم سهامدار جدید بپذیریم. دو دغدغه‌ی اساسی داریم. یک، ارزش زحمات و عمر و سرمایه چندین ساله خود را چگونه محاسبه کنیم؟ دو، چگونه می‌توانیم این ارزش را برای سرمایه‌گذار توجیه نماییم.

برای درج ارزش برند و دارایی نامشهود در ارزش فعلی سهام، باید برند خود را توسط یک موسسه ارزشگذاری مجرب ارزشگذاری کنید.

ما چند شریک در یک کسب و کار با سابقه هستیم، یکی از شرکا قصد خروج و واگذاری سهام خود را دارد. چگونه می تواند از ارزش منصفانه‌ ی سهام خود مطلع شود؟

برای اطلاع از ارزش دقیق سهام، ارزش برند و دارایی‌های نامشهود نیز باید به ارزش محاسبه شده‌ی سهام افزوده شود.

من صاحب یک کارخانه‌ی تولیدکننده موفق هستم با برند شناخته شده X، می خواهم تولیدکنندگان دیگر با برند من محصولاتی دیگر تولید کنند و سودی عاید من شود، چه راهکاری پیشنهاد می دهید؟

شما می‌توانید پس از ارزشگذاری برند خود، آن را به صورت “حق امتیاز” یا “فرنچایز” در اختیار دیگر تولیدکنندگان قرار داده و مبلغ فرنچایز را دریافت کنید یا در ازای برند از سود فروش طرف مقابل نیز بهره‌مند شوید.

من در صنعت چوب و مبلمان تجارت می‌کنم. دغدغه‌ی بزرگ من برای فرزندانم، سهمی عادلانه از تجارتم است زیرا فقط یکی از فرزندانم قصد دارد راه من را ادامه دهد. مسلم است که او از اسم و رسم و برندی که طی سالیان دراز ساخته‌ام سود بسیار خواهد برد. چگونه می توانم سهم فرزندانم را عادلانه قسمت کنم؟

تکلیف دارایی‌های مشهود شما که مشخص است. برای تعیین بها و قیمت دارایی‌ای نامشهود همچون برند، ابتدا برند خود را ارزشگذاری کرده و قیمت دقیق آن را بین فرزندانتان قسمت کنید.

کارخانه ما مبلغ قابل توجهی بدهی بالا آورده است. آیا برند می تواند در این راستا به ما کمک کند؟

بله، برند در چند مورد می تواند به شما کمک کند:

  • فروش برند
  • اجاره یا فرنچایز
  • وثیقه برند
  • تامین مالی

پدر من سهامدار یک کارخانه تولیده بوده که بعد از فوت ایشان تصمیم برآن شد که سهام ایشان را به دیگر شرکا واگذار کنیم. چگونه از ارزش دقیق سهام پدرم مطلع شویم؟

برای اطلاع از ارزش دقیق سهام پدرتان باید علاوه بر محاسبه سهم ایشان، ارزش برند و دیگر دارایی‌های نامشهود نیز محاسبه شده و سهم ایشان مشخص شود.

من نماینده‌ انحصاری شرکت Y در ایران هستم/ من مجوز فعالیت در حوزه Z را دارم و نیازمند سرمایه‌گذار و جذب شریک تجاری هستم. چگونه می‌توانم سرمایه‌گذار را متقاعد کنم؟

شما می توانید حق امتیاز یا فرانچایز خود را بفروشید.

برای این کار باید طرح توجیه اقتصادی داشته باشید که دو بخش خیلی مهم باید در آن برای سرمایه‌گذار قابل توجیه‌پذیر باشد.

۱- میزان ارزش نمایندگی/مجوز

۲- تعیین دوره‌ی بازگشت سرمایه و پایداری سودآوری آتی ما به ازای سرمایه یا آورده