تجاری‌سازی فناوری

تجاری‌سازی فناوری

تجاری‌سازی فناوری، بخش مهمی از فرآیند نوآوری است و هیچ فناوری و محصولی بدون آن با موفقیت وارد بازار نمی‌شود. ایجاد بسترهایی برای عرضه دانش و فناوری، علاوه بر فراهم آوردن ارزش‌های اقتصادی قابل توجه برای سازمان‌ها، منجر به رشد اقتصادی و فناوری جامعه می‌شود. یافته‌ها و نتایج تحقیقاتی تا هنگامی که در عرصه عمل استقرار نیابند و عواید آن‌ها نصیب جامعه نشود، نمی‌توانند منشاء رفاه عمومی و ثروت انسان‌ها باشند. تجاری‌سازی و انتقال یافته‌های تحقیقاتی به عرصه صنعت و بازاریابی بی اغراق یکی از پیچیده‌ترین مراحل فرایند نوآوری است. تجاری سازی تحقیقات و دانش تولیدی، فعالیتی اجتناب ناپذیر در راستای جبران هزینه‌های تحقیق و توسعه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دولتی و خصوصی کشور است که می‌تواند علاوه بر فراهم آوردن امکان سرمایه گذاری در فناوری‌های بهتر و پیشرفته تر برای محققان و مؤسسات عرضه کننده دانش، به توسعه یافتگی کشور و رقابت پذیر شدن آن در کلیه صنایع، به ویژه صنایع پیشرفته کمک شایانی نماید.

تجربه چندساله انجام فعالیت های تحقیقاتی کشورمان نشان می‌دهد عدم اســتفاده از نتایج تحقیقات در صنعت موجب به هدر رفتن انرژی و سرمایه ملی که به این منظور صرف شده، می‌گردد.

بر اساس منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و به دنبال آن راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان و حمایت آن‌ها برای کاستن از وابستگی کشور در زمینه تکنولوژی‌های مختلف از خارج کشور با توجه به عزم جدی در این خصوص و همچنین تجربه گذشته کشور در قالب پارک‌های علم و فناوری به نظر می‌رسد در بین زنجیره تولید علم و تولید ثروت از آن یک حلقه بسیار مهم گم شده و آن بحث تجاری‌سازی است.

روی آوردن به ابداع کسب و کار جدید و سپس ورود به بازارهای تجاری نو، موجب سودآوری بالا و پیشرفت قابل توجهی خواهد شد. در واقع، فرایند تجاریسازی ایده‌های نو و توجه به نتایج تحقیقات و پژوهشات داخلی از دلایل اصلی پیشرفت کشورهای صنعتی است. از اینرو توجه به ظرفیت پنهان و سودآوری اقتصادی و تجاری طرح‌های نوآورانه از اهمیت چشمگیری برخوردار خواهد بود.

مرکز ارزشگذاری برند ویرا، پیشروترین مرکز ارزشگذاری در ایران و پارتنر رسمی و انحصاری شرکت Intangible Business انگلستان، معتقد است تجاری کردن فناوری و ایده‌های نو بدلیل احتمال به نتیجه نرسیدن و عدم موفقیت ریسک بالایی خواهد داشت؛ بنابراین، مستلزم ارزیابی ایده، بررسی کاربردی بودن، تحلیل پتانسیل پذیرش بازار هدف و در نهایت طی مراحل قانونی آن بمنظور ثبت حق امتیاز تجاری ایده یا فناوری است.

این مرکز هم اکنون به عنوان عضو موسس و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای خدمات تخصصی تجاری سازی و مالکیت فکری، و با تعامل با نهادهایی نظیر معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، بازار دارایی فکری فرابورس ایران، شبکه ملی فناوری ایران، فن بازار ملی ایران،انجام این مهم را بر عهده دارد.

درضمن این مرکز به عنوان مبتکر و طراح اصلی طرح منظومه اقتصاد و فناوری دانش بنیان، توانسته است به پیشروترین ارائه دهنده خدمات نوین تجاری تبدیل گردد.

نتایج مورد انتظار:

  • رشد اقتصادی پایدار و خلق ثروت از طریق ایجاد یا فتح بازار
  • تولید محصولات یا ارائه خدمت با ارزش افزوده بالاتر
  • راه اندازی زنجیره علم و فناوری و اقتصاد (بخش تولید کشاورزی، خدمات و بازرگانی کشور)
  • جاری سازی جریان اطلاعات بین محصولات و بازار در چهارچوب قوانین سرزمین فن بازار
  • جلب مشارکت فعالان بازار در راستای بهره‌برداری اقتصادی از فناوری
  • تجاری‌سازی دانش و فناوری در راستای نیل به اقتصاد دانش بنیان و کاهش وابستگی اقتصادی
  • ایجاد نظامی مشخص برای تولید محصولات دانش بنیان که توجیه اقتصادی دارند
  • کاهش حاشیه ریسک بازار برای اجرای ایده‌ها و یا توسعه محصولات دانش بنیان
ما گروه ویرا هستیم
در ارزشگذاری برند، تعیین رتبه اعتباری و هوش تجاری همراه شما هستیم